tag:blogger.com,1999:blog-31522929.post2463306171046183232..comments2023-09-29T16:42:59.228+03:00Comments on دردشة: بين مسجد الحسن والرفاعي!Shaimaa Zaherhttp://www.blogger.com/profile/16344434658975311491noreply@blogger.comBlogger66125tag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-61981284591239172612007-07-24T19:16:00.000+03:002007-07-24T19:16:00.000+03:00إزيك يا ضياء..أنا حارد ع الجزئية إللي أنت وجهتها ل...إزيك يا ضياء..أنا حارد ع الجزئية إللي أنت وجهتها لي في السؤال <BR/><BR/>"سؤال برضه ليا سألته كان لشيماء ومش رديت عليه ...إنه الأنسان بيبذل قصاري جهده عشان يلاقي لنفسه عذار يتهرب بيه من حاجة بسيطة محرمة عليه <BR/>فهل العيب هنا في التحريم ؟! <BR/>ولا في الانسان ؟"<BR/><BR/>أظن أن المشكلة في كلامك هو إسقاطك للسياق الذي جاء فيه الكلام عن لحم الخنزير، فيكفيك مراجعة التدوينة وما كتبته ردا على الأستاذ أحمد حسب الله وآخرون لتوقن أن الهدف ليس هو أن أبذل قصارى جهدى للتهرب من حرمة لحم الخنزيركما تقول، وصحيح إنه لا يوجد نص يوضع العلة من وراء التحريم، ولكن الله سبحانه وتعالى يحرم الأشياء لما لها من أضرار وإلا لكانت أبيحت، ومن الممكن تسخير العلم لبحث ذلك ، فإذا أثبت الأبحاث والتجارب العلمية الممتدة خلو لحم الخنزير من الأضرار، فعليك إذا أن تعيد النظر في التحريم لأن السياق تغير.<BR/><BR/>أما بالنسبة لسؤالك الموجه السيدة الأمريكية، فاسمح لي أحيك على محاولتك للأخذ برأي آخر، ببساطة لأن ده يتيح لك تعدد الآراء ومنها تستطيع إنت أن تصل إلى أن أحداها هو الأقرب للصواب أو تطلع بتصور لك يختلف أو يتفق مع آراء الآخرين.<BR/><BR/>بس أسمح لي فيه نقطة صغيرة، السيدة مسيحية ولذا فهي أوتسيدر outsider بخلاف الأستاذ الكندي وهو مسلم وبالتالي يتحدث من واقع مشكلة تقابله كمسلم في بلاده، وهو تحريم لحم الخنزير الذي يعتبر أحد مكونات الثقافة الغربية ، يعني عشان نعمل الموضوع ده صح، لازم نسأل ناس مسلمين أجانب (نشأوا في ظل الثقافة الغربية) عشان تقدر تفهم هل الموضوع ده حيوي بالنسبة لهم ، وما آراءهم المختلفة فيه.<BR/><BR/>بس كده..وأشكرك على مشاركتك وربنا يوفقنا جميعا لما فيه الخير.<BR/><BR/>------------------------<BR/>أحمد مختار عاشور: شكرا جزيلا على كلامك. ما قفتلهاش أهو ولا حاجة..وأبادلك نفس التحية لمدونتك و ما تطرحه فيها من موضوعات...<BR/><BR/>-------------------<BR/>وايت سيجال: نأسف يا نورا لهذا الخطأ المطبعي الغير مقصود :) وصباحك يا رب فل وياسمين!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-10168469699524954622007-07-17T01:58:00.000+03:002007-07-17T01:58:00.000+03:00شيماء معلش تصحيح صغير :)أنا إسمى نورا مش ياسمين:))...شيماء معلش تصحيح صغير :)<BR/>أنا إسمى نورا مش ياسمين:)) أصلك تانى مرة تقوليلى ياسمين فقلت لابد من تصحيح المعلومة<BR/>تحياتىwhite seagullhttps://www.blogger.com/profile/03078535128382054696noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-49877870119626429632007-07-16T07:17:00.000+03:002007-07-16T07:17:00.000+03:00اول زيارة لي لمدونتك - الرائعة عن حق - و بعدها أقر...اول زيارة لي لمدونتك - الرائعة عن حق - و بعدها أقرأ أنكِ ستُغلقيها<BR/>!!!!!!!!!!!<BR/>..................<BR/>قصة ممتازة مُطّعمَة بعامية راقية<BR/>..................<BR/>و لا يَفوتَني هنا أن أشيد بتأدبك في النقاش و صبرك على الحوار<BR/>..................<BR/>استمتعت<BR/>جداًAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-2857516327944968832007-07-15T11:45:00.000+03:002007-07-15T11:45:00.000+03:00استاذ ضياء..هعتبر الحوار مجرد دردشة لأنه لو خرج عن...استاذ ضياء..هعتبر الحوار مجرد دردشة لأنه لو خرج عن نطاقها يبقي عديم الجدوي<BR/>لأن بصراحة مكنتش ناوي أرد تاني لعدم امتلاكي قدرة الكلام بشكل مزوق وإحساسي إن الحوار هيبقي مجرد دواير بنلف فيها<BR/>المهم<BR/>1 - ..جبت كلامي عن الغرب والشغل من معرفتي ببعضهم من النت...من أمريكا ورومانيا وفي مرة كلمت حد من روسيا وكله بالأنجليزي لحسن تفهمني مثقف<BR/> كلمتهم وشفتهم علي الكاميرا وشفت البؤس اللي بيحكوا عنه..ومعتقدش إنها بتمثل عليا في الحكي لسبب بسيط إني غالباً ما بوضح للي أدامي اخره إيه معايا <BR/>المهم خلاصة الدردشة دي..فكرة عامة عن الغرب..إن لم تكن غنياً..أو عبقرياً ..أو ..في حالة النساء..جميل أو مغري..فانت فرصك في العمل ضعيفة جداً...وفي الغرب المرأة بتتحمل مسئوليتها وكمان مسئولية أولاد الحرام في أحيان كثيرة ..فتخيل بقي لو وصل الكلام ده عندنا ...المرأة لازم تشتغل وتستقل..وبقولك تاني..الكلام ده عرفته من غربيات كتير<BR/>مش هقول مئات..بس يكفيني عشرات بيحكوا عن عشرات...وحضرتك خبرتك بالغرب ممكن تكون محدودة بالمكان اللي عشت فيه واللي ممكن يكون راقي بطبعه وبالتالي الأسس مختلفة ..<BR/><BR/>تاني نقطة..أنا أكبر أخواتي وممكن يكونوا فعلاً لا إرادياً خدوا مني حاجة أو أكتر أو من أخويا اللي بعدي ..لكن يعلم ربنا أنا بقالي ييجي 10 سنين أغلب وقتي برا البيت ولما برجع بتنرفز بس عشان أعرف أنام غير كده علاقتي بالبيت محدودة وتقدر تسميها علاقة مناسبات ..بس هرجع أقولك..البنت مش بتتأثر كده إلا لأنها شايفة الولد بيشتغل وبيدفع مصاريف جامعته أو بيجيب لنفسه لبسه مثلاً..وفي حالة الرفاهية بيغير موبايل كل شوية..<BR/><BR/><BR/>ثالثاً..في سؤال برضه ليا سألته كان لشيماء ومش رديت عليه ...إنه الأنسان بيبذل قصاري جهده عشان يلاقي لنفسه عذار يتهرب بيه من حاجة بسيطة محرمة عليه <BR/>فهل العيب هنا في التحريم ؟! <BR/>ولا في الانسان ؟<BR/>طبعاً العيب مش في التحريم ولا حتي في النص لأن ده نص آلهي..<BR/>النص الآلهي حرملك الميتة ولحم الخنزير...وفي بعض الفقهاء خفاف الدم أفتوا بإن التحريم يدور وجوداً وعدماً مع سبب التحريم...طيب النص كان فيه سبب تحريم ؟<BR/>هل في النص ما يشير لإن التحريم مرتبط بأي شئ غير لحم الخنزير ؟<BR/>ليه بقي الأخ الكندي كان كل همه في سؤاله عن الإسلام إنه يعرف هل هيفضل الخنزير متحرم ولا لأ لو لقينا علاج لعيوبه<BR/>تعرف <BR/>سألت امرأة أمريكية في أول الثلاثينات ومديرة وخريجة جامعة محترمة ..سألتها ..لو انتي مسلمة والخنزير متحرم عليكي والنص القرآني بيحرمه فقط مفيش أي كلام تاني...وبعدين العلم اخترع طريقة يخلي لحم الخنزير مفيد<BR/>هل هتتبعي العلم لأكل لحم الخنزير المعدل ولا تفضلي إيمانك بربك والتزامك بتحريمه ؟! فردت قالت ..من الحاجات اللي بحبها في المسلمين إنهم ملتزمين بدينهم _ ودي حقيقة هتتصدم لو جت مصر وشافت الواقع الفعلي في المعاملة أو حتي في الشكليات ..بس ده موضوع تاني نبقي نتكلم معاها فيه بعدين + المهم كملت وقالت وبالتالي هيقل احترامي ليكم لو لقيتكم بتخلقوا لنفسكم الأعذار عشان تتهربوا من أحكام مفيهاش ضرر ليكم..وقالت أنا لو مسلمة مش هغير من اقتناعي بتحريم لحم الخنزير<BR/>وردت السؤال بسؤال<BR/>قالتلي...لو ماشية في صحرا ومفيش وسيلة أكل أو شرب غير الخمر والخنزير هل هيكون حرام ؟<BR/>فرديت وقلتلها ده رأي شخصي أعتقد في صحته..إني درست إن في ديني في أولويات وأولوية الحفاظ علي الحياة أهم أولوية لازم الانسان يراعيها<BR/>فبالتالي التحريم للحم الخنزير بيسقط مؤقتاً وكذلك للخمر لو كان تناول أيهما لازم للحفاظ علي الحياة وبالقدر اللازم لذلك<BR/>يعني مش استعباط بقي ويفضلوا ياكلوا ويشربوا...وياخدوا زاد بزيادة كمان<BR/><BR/>ضحكت وبعدين ردت برضه إن ده منطقي جداً لأن مش معقول الخالق هيحرم عليا تصرف مفيهوش أذي لحد غيري ولما أجي أحافظ علي حياتي يفضل التحريم موجود <BR/><BR/>أنا حكيتلك الكلام ده لأن المنطق الغربي الفطري السليم..بيقول إن الانسانة دي مسيحية وبتاكل لحم الخنزير ومع كده جاوبت بالشكل ده<BR/><BR/>فليه احنا كمسلمين نفقد اعتزازنا بأوامر ربنا ونبان زي ما الأخت شيماء كانت بتجاوب كده...خايفين وبندافع<BR/>بندافع عن إيه ..فين الغلط والتشدد في إني ما أكلش لحم خنزير ؟<BR/>طيب أدافع لأن في فتاوي غريبة بتطلع بتعتبر أي واحد أمريكاني في بيته عدو واجب قتله ..ماشي ده منطق فيه كلام وفيه خطاً واجب تصحيحه<BR/>عكس موقف لحم الخنزير..ده موقف واضح وضوح الشمس إن مفيش أي خطأ فيه وبالتالي مكانش ينفع الأخت شيماء تخلط بين رأيها وبين الدين ...لأن ببساطة هو بيسمع الفيري جود بوينت وبيعتقد إن هو ده الإسلام ..وبالتالي هييجي واحد تاني يقولك لو الخمرة عمل العلم علاج بيعادل تأثيرها المسكر ويخليها مفيدة للجسم من غير سكر يا تري هتفضل حرام ؟<BR/>وناقص ييجي واحد يقول لو لقينا حاجة تلغي تأثر الإنسان برؤية العورة ..هل هينفع بعد كده نخرج من بيوتنا لابسين من غير هدوم ويبقي برضه توفير للتكييف في العربيات لأن الناس لابسة من غير هدوم وحرانة ؟<BR/><BR/>العقليات دي لا تتوقف يا سيدي الفاضل<BR/>لو فتحتله باب هيفتحلك وراه ألف باب <BR/>الموضوع هامشي..بس الله أعلم لو كل مسلم اعتبر الرد علي النقطة دي هامشي..هيتكون لدي مجموع الغربيين وجهة نظر شكلها إيه في دينك وهيفكروا فيه ازاي <BR/>وكمان انت مش بتوصل للغرب زي ما بيوصلك<BR/>فبالتالي خسرت فرصة تعريف انسان بدينك الصحيح ..ولو كان الدين ده في جزئية تافهة زي أكل لحم الخنزير وهيا تافهة من وجهة النظر البشرية لكن أكيد مش من الناحية القرآنية وإلا مكانش ربنا حرمه<BR/>والفرصة دي مش بتتكرر كتير فعشان كده أنا شخصياً كنت مصمم أفهم بس منطق الأخت شيماء لأن كان يمكن تكون صح..بس تأكدت إنها مش صح في الجزئية دي وده رأيها اه بس لما يتسمع من واحد يجهل دين الاسلام...مش هيكون مجرد رأي<BR/>وأنا عن نفسي لاحظت إنها مش عايزة تضيع وقتها في الجزئية دي فربنا يوفقها للي فيه الخير<BR/><BR/><BR/>في النهاية..أنا لا أفلاطوني ولا دياولو يا أستاذ ضياء..<BR/>اللعب بالألفاظ مش شغلي..يعني..الأم تقوم بدورها في التربية علي أحسن ما يمكن..دي غاية ربنا خلق الأسرة عشانها والأم نص الأسرة ويمكن أكتر بكتير كمان من الناحية الداخلية...لو كان الأب بيبصلها كوسيلة ...وهيا مكملة الزواج كما هو كده..فخلاص..مش تستغل نظرته الخطأ وتلعب بالألفاظ وتعند وترد علي خطأ نظرته لدورها بإنها تتجاهله وتروح تسلي وقتها بحاجة بتحبها وتتجاهل أولادها بأنانية موجودة عند أمهات كتير ..ومثال بسيط ليهم<BR/>مذيعة في التلفزيون لا داعي لذكر أسمها<BR/>راحت لصحفية أعرفها وبتشتكيلها من بنتها اللي يا دوب اتعلمت المشي<BR/>بتعتبر بنتها شوكة في ظهرها...فاهم الكلمة دي معناها يوصل لإيه <BR/>زوجة لواحد مش مخليها محتاجة حاجة..وبتفضل البريق المهني علي الدور الإنساني ..وبتعتبر بنتها بتعطلها عن القيام بدورها الإنساني<BR/>والموضوع اتنشر في جريدة المساء الأسبوعية وممكن أسألها عن تاريخ العدد لو حبيت تتأكد<BR/>ونموذج زي ده لو غمينا عنينا وقلنا دي حالة شاذة ..زي الأمهات والأباء اللي بيقتلوا أولادهم من النرفزة ..مش كمان خشية إملاق<BR/>يبقي أخر أمل في قيام مجتمع شبه محترم في بلدنا دي يا دكتور بيروح مع اللي بيروحوا<BR/>فمن رأيي إن حالات بسيطة زي الأخت المذيعة وزي أي أم _ مفترض إن فيها الحنان الفطري واللي بتكتشف لذته بنفسها وبتضحي برضاها أول ما تنجب أطفال _ مينفعش تسيب التربية وتنشغل بما يسمي بالطموح ..فقط الطموح وتحقيق الذات والاستقلال<BR/>لو في تكامل ..أنا معاك إن وقت ما الأسرة ظروفها تسمح ..أكيد الزوجة تقدر تشتغل في مكان يكون محتاجلها ..لأنها مش مجبرة علي الشغل..عكس الراجل اللي هكرر إنه مجبر وبالتالي بيشتغل بيعمل اللي عليه وياخد مقابل وبس..أما المرأة فطالما مش معيلة ..مينفعش تستغل تعليمها في أخذ أماكن غيرها...إلا لو كانت متفوقة في مجالها ..<BR/><BR/><BR/>وهكررها تاني<BR/><BR/><BR/>أحسن لوحات تشوفها من اللي بتمارس هوايتها مع نفسها من غير قيود مش اللي شغالة مدرسة رسم !!<BR/><BR/><BR/>لا تقولي فنانة ولا مطربة ( إلا من رحم ربي فأغلبهم قعدتهم في البيت كانت أكرملهم ..) ولا تقولي مذيعة ربط..بلا نيلة ..بقي دي شغلانة تسيب عيالها في الحضانة عشانها ؟!<BR/><BR/>الأم بتكمل الأب..الأب مجبر علي الشغل وفيه اللي مكفيه ..ليه الأم كمان تروح تعمل زيه رغم إن محدش ضربها علي إيدها وبعد كده يرجعوا الاتنين للبيت مخلصين طاقتهم وبالعافية بيتعمل أكل أو يتراجع علي واجب مدرسي..وشكراً<BR/><BR/>لا هو نزاع ولا خلاف...مجرد دردشة ومحاولة شرح وجهة نظر أعتقد في صحتها..ومتتخيلش أنا لو كنت اتجوزت كنت هبقي عامل إزاي...بس للأسف مبقاش ينفع..فمش تفهمني إني واحد معقد من مواقف شخصية وعمال يقول المرأة دي مكانها كذا..ولا بكرر كلام غيري.<BR/>شفت مواقف كتير في المجتمع وشفت مراهقات كتير ومراهقين كتير أخلاقهم زفت ودماغهم فاضية وبيحبوا علي روحهم ولما حد فيهم بيقربلي بيعترف إن فعلاً مكانش في حياته أب أو أم<BR/>وللصدفة<BR/>كل اللي قالوا كده كانت أمهاتهم بتشتغل وغالباً كدخل إضافي ترفيهي من عينة مدارس خاصة وباص يودي العيال ويجيبهم ومصايف كل سنة وحاجات ممكن الأسر تعيش سعيدة من غيرها ...إلخ<BR/><BR/><BR/>سلام عليكم بقي عشان أنا ببقي ممل أوي<BR/>لما بفتح في الكلامDiyaa'https://www.blogger.com/profile/02670634801428507142noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-61812480730834048782007-07-12T21:30:00.000+03:002007-07-12T21:30:00.000+03:00العزيز زنجي،طول ما النوايا كانت حسنة ربنا إن شاءا...العزيز زنجي،<BR/><BR/>طول ما النوايا كانت حسنة ربنا إن شاءالله مش حيجيب مشاكل، يار يت كل الناس تتحاور بالروح بتاعتك<BR/><BR/>شاكر لك حسن الحوار <BR/><BR/>ضياءDr. Diaa Elnaggarhttps://www.blogger.com/profile/06543276120247777482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-66641823926001180682007-07-12T20:08:00.000+03:002007-07-12T20:08:00.000+03:00مفيش مشاكل يا دكتورتحياتي و تقديري الحوار معاك كان...مفيش مشاكل يا دكتور<BR/><BR/>تحياتي و تقديري الحوار معاك كان لطيف فعلاً<BR/>:DM. El-Hajjhttps://www.blogger.com/profile/07464552514735031772noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-70628177937401119952007-07-12T13:22:00.000+03:002007-07-12T13:22:00.000+03:00عزيزي زنجي،دعنا نتفق على أن نختلف كما يقول المثل ا...عزيزي زنجي،<BR/><BR/>دعنا نتفق على أن نختلف كما يقول المثل الأنجليزي، ولكن معروف أن الحكم يدور مع علته وجودا وعدما، <BR/><BR/>ودعني استشهد بأحد المواقع الإسلامية<BR/>http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Id=73938&Option=FatwaId: <BR/>"فإن معنى قول أهل العلم الحكم يدور مع علته وجودا وعدما أن الحكم إذا كان شرع لحكمة أو أمر وزال هذا الأمر فإن الحكم يزول بزواله" وشيماء لم تقل غير ذلك ولم تطالب بغير ذلك، فأين المشكلة؟<BR/><BR/>تحياتي وتقديري<BR/><BR/>ضياءDr. Diaa Elnaggarhttps://www.blogger.com/profile/06543276120247777482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-69225474170288433332007-07-12T11:16:00.000+03:002007-07-12T11:16:00.000+03:00يا دكتور ماهو القول بإنتفاء علة التحريم و بالتالي ...يا دكتور ماهو القول بإنتفاء علة التحريم و بالتالي التحريم بينحي فعلاً النص جانباً مدعياً إن ربنا حرم علينا الخنزير عشان الخنزير وحش، و هو فعلاً وحش بس كون إمكانية في خنزير مش وحش لا يجعلنا نأكل لحمه، لأن العلة من التحريم أكبر من كونه حلو أو وحش و لكنه أمر الهي صريح بـ"حرم عليكم الميتة و الدم و لحم الخنزير" و زي مانا ذكرت في ردي الأولي بشأن شارب الخمر برضه<BR/><BR/>على كل حال الموضوع زي ما حضرتك قلت هامشي جداً و لا يستحق كل الكم ده من التعليقات و الردود أنا بس كنت بتشارك أفكاري مع الناس و بفكر بصوت عالي<BR/><BR/>شكراً يا دكتورM. El-Hajjhttps://www.blogger.com/profile/07464552514735031772noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-9243824919252174962007-07-12T10:19:00.000+03:002007-07-12T10:19:00.000+03:00الاخ العزيز زنجي، شكرا لردك الهادئ والمتسم برغبة ...الاخ العزيز زنجي، <BR/> <BR/><BR/>شكرا لردك الهادئ والمتسم برغبة حقيقية في النقاش والمعرفة، أما بعد، <BR/><BR/>أنا لا أرى أن بين رأيينا اختلافا ولكني تعلمت شيئا مهما من علم نفس التفاوض، وياريت نطبقة في حياتنا وفي نقاشاتنا، ألا وهو الآتي: حينما يدور تفاوض ما ، والنقاش في حد ذاته شكل من أشكال التفاوض، ولا يستطيع المتفاوضون الاتفاق على موضوع التفاوض عليهم أن يوقفوا التفاوض، في حالتنا النقاش، وأن يسألوا: هل نفهم تحت نفس المسمى نفس الدلالات؟ أقول هذا لأني لاحظت أنك تستخدم كلمة "تاريخي" بمعنى "منقضي" أو "منصرم" أو "منتهي" أو كما أنت ذكرت "قاصر"، وهو بالنسبة لي وبالنسبة لشيماء ليس كذلك، تاريخي بالنسبة لي هو ما ذكرته انت من أسباب للنزول، من خصوصية بعض المواقف والأحكام، من ارتباط الدعوة الإسلامية بظروف الزمان والمكان والحدث، ولكن كل هذا لا ينفي عن النص القرآني صفة الإطلاق، صفة الصلاحية لكل زمان ومكان، ولا أكاد أتصور مسلما يقول بعكس ذلك، ولكن هذا هو الاختلاف البسيط بيننا وأظنه ظاهريا،بالنسبة لي القرآن دستور ولكنه ليس لائحة تنفيذية.<BR/>وبعدين من أين استدللت أن شيماء نحت النص القرآني جانبا؟ لم أقرأ ذلك في أي رد من ردود شيماء.<BR/><BR/>والله ينور عليك، هي كده فعلا، النص القرآني في حد ذاته مطلق وكامل ، ولكن تفسيره نسبي، لأنه مرتبط ببشر، والبشر نسبيون مرتبطون بزمانهم ومكانهم، ولذلك يقال أن أحد خصائص يوم القيامةأن الله سبحانه وتعالي سيتولى لنا شرح المقصود من آيات القرآن بنفسه، يا جلال الله!!! <BR/><BR/><BR/>تحياتي وتقديري<BR/><BR/>ضياءDr. Diaa Elnaggarhttps://www.blogger.com/profile/06543276120247777482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-60331444258906156092007-07-12T04:59:00.000+03:002007-07-12T04:59:00.000+03:00إسمحلي يا دكتور أنا منفتش إطلاق القرآن، بس محدش ين...إسمحلي يا دكتور أنا منفتش إطلاق القرآن، بس محدش ينكر وجود أسباب لنزول الآيات، و إن القرآن في بعض الأحيان نزل مخاطباً النبي في شؤون كانت بتخص الناس في ذلك الحين، بس هو دا بيجعل من القرآن تاريخي ؟؟ مأظنش<BR/><BR/>اللي الأخت شيماء قامت بيه هي إنها نحت الأمر القرآني الصريح جانباً و قالت إن الدنيا تقدمت، أي إنها نفت سلطة النص بوصفه قاصر (تاريخي)، في حين إن فلان أو علان لما قال إن الخطاب في مسألة الحجاب كان لأمهات المؤمنين و ليس للعامة هو لم ينفي سلطة النص و لكنه فسره تفسير مختلف، هل كون الأمر لأمهات المؤمنين بيعني إن النص التاريخي، أو هل إن القرآن ينزل مبرئاً السيدة عائشة من حادثة الإفك يجعله تاريخي، أو لما ينزل مخاطباً الرسول في شأن المرأة التي إشتكت إليه زوجها، أو لما ينزل مخاطباً الصحابة قائلاً لهم ما كان محمد أبا أحد من رجالكم يجعله كتاب تاريخياً، جزء من كون المرء مسلم هو إعتقاده في الكمال الإلهي، و القرآن كلام الله، أي أن القرآن هو حق خالص، المسلمون قد يختلفوا في تفسير النص القرآني بإعتبارهم بشر و بإعتبار أحد منهم لا يمتلك هذا الكمال الإلهي، لكن القرآن في النهاية هو مرجعيتهم الأولى بوصفهم مسلمين<BR/><BR/>أنا خلصت كلامي و حاولت أشرح قصدي على قد ما أقدر<BR/><BR/>و الله أعلمM. El-Hajjhttps://www.blogger.com/profile/07464552514735031772noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-53718853922777394022007-07-12T01:38:00.000+03:002007-07-12T01:38:00.000+03:00الاستاذ الفاضل، السهرروديمن غير سكاكين ولا غيره، ح...الاستاذ الفاضل، السهررودي<BR/><BR/>من غير سكاكين ولا غيره، حتي لو حتطلعها عشان تدافع عن حقي في أن أبدي رأيي.<BR/><BR/>-لم أفهم ما العلاقة بين ما كتبت أنت من فرض الرأي وبين "المازوخية الحضارية" التي ذكرتها أنا؟ أظنك لخبطت بين المازوخية والسادية، وهما عكس بعض.<BR/><BR/>- النقاش الدائر هنا إن كان تدريبا ابستمولوجيا فأهلا وسهلا به، ولكنه في كثير من الردود لم يصل لهذا المستوى المطلوب وأراه في بعض الأحيان أخذ شكل الإرهاب والتخويف بسلطة الدين والله، ولم يخرج في غالب الأحوال عن الإطار الدوجماتي. راجعوا الردود بكشل جيد.<BR/> <BR/>- اللي أنا بأدور عليه مش مدونات مفتوحة أربعة وعشرين ساعة بل عقول مفتوحة أربعة وعشرين ساعة راغبة في تغيير الوضع الحضاري لمصر، ومش عارف انت ليه طلعت نفسك ضمنيا من طائفة هؤلاء المناضلين من أجل حرية السؤال؟ وهي بالمناسبة مش بس حرية السؤال، الموضوع أكبر من كده بمراحل، الموضوع "المازوخية الحضارية"اللي احنا بقينا فيها.<BR/><BR/>تقبل تحياتي<BR/><BR/>ضياءDr. Diaa Elnaggarhttps://www.blogger.com/profile/06543276120247777482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-89039204563917746772007-07-12T01:00:00.000+03:002007-07-12T01:00:00.000+03:00عزيزي الأستاذ ضياء، آسف لأن ردي على ردك يأتي متأخر...عزيزي الأستاذ ضياء، <BR/>آسف لأن ردي على ردك يأتي متأخرا بعض الشيء لكنها المشاغل، فتقبل اعتذاري وتحياتي ، <BR/><BR/><BR/>أولا: "أولاً ..ليه متقولش إن التربية ودورها في حياة زوجها هي واجبات مش غايات ؟" وردي البسيط: هل أنا قلت عكس افتراضك؟؟؟ كلامي كان فقط عن الأنصار الفعليين والضمنيين لجمهورية أفلاطون الذين يرون في المرأة مجرد وسيلة لغاية هي تربية الأطفال وامتاع الزوج بحلو المقال وجميل الأقوال!!! هذا كان اعتراضي الوحيد، لكن دور المرأة بالنسبة للزوج وللأطفال فلا مراء فيه ولسنا في حاجة للنقاش فيه. وبالمناسبة هل تأملت مرة الصياغة اللغوية لكلمتي "حواء" و"آدم"؟ ستكتشتف أن دور المرأة محسوم حتى بالصياغة اللغوية للكلمتين. وبالمناسبة لم ترد على سؤالي الذي طرحته في هذا السياق، هل انت من أنصار جمهورية أفلاطون بهذا المفهوم؟؟؟؟<BR/><BR/>ثانيا: رأيت تذكر المرأة في الغرب : "تاني حاجة لو رحت للغرب الغني ..هتلاقي إن الأنثي برضه بتشتغل في أماكن حقيرة أوي ودخلها قليل لمجرد إنها مش جميلة ومعندهاش حد يوصلها للشغل الصح ونفس القصة مع الرجل هناك". الرأي ده بنيته بناء على أي معلومات؟ خبرتي بالغرب وبالمرأة الغربية ممتد منذ عام 1986 وعندما قرأت ما كتبته أنت، تساءلت: "أتراه يقصد الشرق وليس الغرب وحدث خطأ مطبعي؟" مرة ثانية لا أعرف كيف قفزت إلى لهذه الاستنتاجات غير المبررة وغير الحقيقيةوغير الواقعية؟ ولو عايز نقارن بين الغرب والشرق نعمل مقارنة مفيش مشكلة، لكن بلاش الأحكام سابقة التعليب، وبلاش المعلومات التي أراها أحيانا في بعض المواقع الإسلامية عن تلك الأمور، لأنها أقوال مرسلة،لا أستطيع التحقق من صدقيتها، وأذا أراد أحد الرجوع فليذكر لي المرجع الأجنبي له أو العربي بشكل يمكن الرجوع إليه للتحقق من صدق المعلومات.<BR/><BR/>ثالثا: بمناسبة "النساء الدكر" ليه متقولشي أن المرأة في ميراث طويل من القهر والتعسف الذكوري اضطرت اضطرارا لمثل هذا النوع من أنواع السلوك من أجل البقاء. وبما أنك ذكرت أخواتك البنات أسمح لي أسألك سؤال شخصي: هل أنت أكبر أخواتك؟ لأن ده ممكن يفسر الحكاية اللي اتكلمت عليها، ليه متقولش أن أخواتك البنات اتأثروا باسلوبك بشكل غير واعي؟؟؟؟<BR/><BR/>رابعا: الطلاق له أسباب كثيرة ليس العامل المادي وخروج المرأة إلى العمل المتسببين الرئيسين فيه. المشكلة ببساطة إننا نتزوج بشكل غير واعي، على حسب أغنية عبد الحليم حافظ، الله يرحمه، على حسب الريح ما يودي الريح، التي هي في نفس الوقت تعبير عن الحالة السلوكية للمجتمع المصري كله حاليا، "وياه انا ماشي ماشي ولا بيدي".<BR/><BR/>خامسا: الموضوع لا متعب ولا شائك، أحنا اللي مدخلين من أنفسنا كرجال كطرف نزاع مع المرأة، مع أن أحسن وسيلة لكسب هذا الصراع الوهمي هو صفاء النية بين الطرفين والأيمان الفعلي بالآية القرآنية التي ذكرتها أنا من قبل وأكررها مرة أخرى، لأن من الواضح إن محدش عايز يتأمل في جمال الصياغة فيها: "ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا إليها وجعل بينكم مودة ورحمة" صدق الله العظيم.<BR/><BR/>تحياتي وشكري لك لهذا لحوار المثمر <BR/><BR/>ضياءDr. Diaa Elnaggarhttps://www.blogger.com/profile/06543276120247777482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-63285671808153331072007-07-12T00:27:00.000+03:002007-07-12T00:27:00.000+03:00إلى حبى زنجى :هدى خلقك يا كابتنبلاش كده إنت راجل م...إلى حبى زنجى :<BR/>هدى خلقك يا كابتن<BR/>بلاش كده إنت راجل مكتئب وضغطك واطى<BR/>وبلاش تطلع السكاكين <BR/>:))<BR/><BR/>أستاذ ضياء النجار:<BR/>أنا عايز أرد على تعليق حضرتك الأول أما التانى فأنا حأسيبه وإن كنت عايز أرد عليه للى ورط نفسه فيه<BR/><BR/>طبعا فى قضايا أهم من لحم الخنزير وعشان كده أنا قلت إن ده ترف فكرى وإن رأى العامة مش ضرورى بالنسبة للموضوع ده<BR/>أنا شايف إن النقاش ده نوع من التدريب العقلى والفقهى والفلسفى ولا يحمل اى معنى تانى لأن لا مجال لفرض الرأى<BR/>ففين المازوخية بالظبط ؟؟<BR/><BR/>لو حضرتك بتدور على من يسأل عن السلاطين اللصوص وأنصاف الأنبياء فمدونات المناضلين من أجل حرية السؤال موجودة ومفتوحة أربعة وعشرين ساعة<BR/><BR/>أنا مش قصدى تريقة أنا كل قصدى إن كلنا هنا فاهمين القصد من مناقشتنا -أو على الأقل أنا وزنجى- وشاكر ردك <BR/>:)السهروردىhttps://www.blogger.com/profile/17765793105146853477noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-76427599991061826672007-07-11T18:20:00.000+03:002007-07-11T18:20:00.000+03:00إلى الأخ Zengyلي تعليق منفصل على جملة وردت في ردك:...إلى الأخ Zengy<BR/><BR/>لي تعليق منفصل على جملة وردت في ردك: "ربما يجادل بعضهم إن الأمر كان لأمهات المؤمنين زوجات الرسول مش لعامة نساء المسلمين و دا في إطار فهمه للنص"<BR/><BR/>ألا ترى في جملتك هذه تناقضا؟ فإلاحالة على أمهات المؤمنين زوجات الرسول،هو استناد إلى مبادئ الزمان والمكان ، أي التاريخ، وهو مبدأ يتعارض في جوهره مع مبدأ المطلق القرآني الذي انت تدعو له؟ ثم هل تنكر إن بعض الأمور في القرآن الكريم كانت مقيده بزمنها ، من ذلك مثلا عتق الرقبة ككفارة،أم أنك من أنصار الشيخ جمال قطب الذي قال حينما سئل عن "ما ملكت أيمانكم أن الحكم بها لا يزال ساريا ولكنه فقط معطل<BR/>!!!!" <BR/>ألا هل بلغت ، اللهم فأشهد<BR/><BR/>ضياءDr. Diaa Elnaggarhttps://www.blogger.com/profile/06543276120247777482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-80249395159502312392007-07-11T17:55:00.000+03:002007-07-11T17:55:00.000+03:00أعزائي رواد المدونةمن يعي الفرق بين الدستور واللائ...أعزائي رواد المدونة<BR/><BR/>من يعي الفرق بين الدستور واللائحة التنفيذية سيفهم معنى كلام شيماء عن القرآن. إن قضية القرآن هل هو مطلق أم مقيد، يذكرني بالسؤا القديم عن القرآن هل هو مخلوق أم أزلي؟ اسمحوا لي بدلا من إجابة لن تحسم أي شئ أن استعير كلمات أمل دنقل: <BR/><BR/>لا تسألني إن كان القرآن مخلوقا أو أزلي <BR/>بل سلني إن كان السلطان لصا أم نصف نبي<BR/><BR/>في قضايا أهم من لحم الخنزير وشحمه وهي ليست من قبيل الترف الفكري. إنها مسألة البقاء الحضاري لهذا البلد، أم ترانا فعلا وصلنا لمرحلة "المازوخية الحضارية"؟؟؟. <BR/>الا هل بلغت اللهم فأشهد<BR/><BR/>مع أرق تحياتي <BR/><BR/>ضياءDr. Diaa Elnaggarhttps://www.blogger.com/profile/06543276120247777482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-24389485472455043232007-07-11T02:24:00.000+03:002007-07-11T02:24:00.000+03:00إسمحيلي بس أنا مش فاهم إيه المتغير في نص واضح زي "...إسمحيلي بس أنا مش فاهم إيه المتغير في نص واضح زي<BR/> "حرم عليكم الميتة و الدم و لحم الخنزير"<BR/><BR/>إعترافك بالسلطة الأعلى دي بتتضمن إعترافك بكون القرآن مطلق و لا تاريخي، يعني مينفعش حد ييجي يقول لا و الله أصل الأمر كان نازل على نساء الجزيرة العربية، ربما يجادل بعضهم إن الأمر كان لأمهات المؤمنين زوجات الرسول مش لعامة نساء المسلمين و دا في إطار فهمه للنص، لكنه مينفعش ينفي إطلاق النص بقوله "أصله كان نازل لزمنه" لأنه ساعتها بينفي عن النص القرآني واحد من أهم خصائصه كنص مقدس و هو كونه مطلق<BR/><BR/>و لذلك فالحكمة من التحريم أكبر من كون كذا مضر و كذا غير مضر، بالإمكان مثلاً إن القرآن ينزل بتأثيم السكران و تطبيق الحد عليه دون "شارب الخمر" لكنه نزل بتطبيق الحد على شارب الخمر و ليس على السكران، إيه الحكمة ماهو ممكن واحد يشرب و ميسكرش، و ممكن واحد يكون سفيه من غير ما يشرب أصلاً، الله أعلم، و مينفعش حد ييجي يقول أصل الخمرة حلال مادام مبنسكرش لأن في نص واضح بحرمانية الخمر، نفس الأمر ينجر على أكل لحم الخنزير، الصلاة الناس بتتكلم على فايدتها للدورة الدموية و فايدة الحركة اللي فيها كعبادة، دا ميجعلناش نستعيض عن الصلاة بالأيروبكس لأن المعنى في الصلاة أكبر من مجرد تمارين رياضية، و المعني في تحريم الخمر أو القمار أو لحم الخنزير أكبر من أضرار مباشرة<BR/><BR/>اللهم بلغتM. El-Hajjhttps://www.blogger.com/profile/07464552514735031772noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-79746617476091197452007-07-10T23:11:00.000+03:002007-07-10T23:11:00.000+03:00ضياء: باتفق معاك إن الراجل بسبب مسئولياته المادية ...ضياء: باتفق معاك إن الراجل بسبب مسئولياته المادية ، العمل بالنسبة له ملح أكثر من المرأة. بس خلينا نحطها كده ونحسم الموضوع:<BR/><BR/>سواء إنت التحقت بوظيفة تناسبك أم لا، فعليك أن تؤديها على أكمل وجه، وتقوم بمهامك كما ينبغي. الشغل مش ذنبه إنه لا يناسبني مثلا، طالما قبلت به يبقي وجب عليّ أداؤه بضمير، وإلا ما كنتش أقبله من الأول.<BR/><BR/>عشان كده ده لا ينفي المسئوليه عن الرجال والسيدات الذين قد تجدهم في المكاتب وتجدهم متباطئين مثلا في القيام بأعمالهم.<BR/><BR/>وأظن إنه لا خلاف بيننا على هذه النقطة.<BR/><BR/>وبالنسبة لرأيك فيما يخص لحم الخنزير، أنا متفهماه، لكني لا أتفق معك.<BR/>وما كتبته في البوست عن لحم الخنزير لا ينسحب لا على القمار ولا على الزنا ولا الخمر، ولا أي من الكبائر.<BR/><BR/>-----------<BR/><BR/>وواضح إنه كتن بيهاجم دينك<BR/>ومن الخضة رديتي عليه بعض الردود قبل ما حتي تاخدي بالك إنه بيهاجم<BR/><BR/>مش عارفة يا ضياء.ما أدركه الآن أن مستر إيزي بكل الأسئلة الموضوعية و المتحيزة إللي سألها ، كان لديه استعداد لسماع ما أقول ، وتفهم وجهة نظري حتى لو احتلف أو اتفق معها. <BR/><BR/>وهنا برضوا حنفصل بين المشاعر وما يجب<BR/>أن تفعله، فسواء كنت مخضوضة واللا لأ، المهم إني فكرت في كلامه وقلت له ما أؤمن به. والخبرات عامة تراكمية. <BR/>--------<BR/>سهروردي:<BR/>هل حضرتك متأكدة إن الداعى والسبب الحقيقى من تحريم الله لآكل لحم الخنزير هى الأمراض اللى بيجلبها الخنزير للإنسان؟<BR/><BR/>كلام وجيه.بس إحنا في القرن الواحد والعشرين . ما المانع أن تسخر العلم لتيسير السبل للغير...مافيش أي نص يقول إن سبب التحريم هو المضار، بس أنا مش محتاجة لنص يقول لي إن لحم الخنزيز حرم لما له من أضرار، كما حرم الدم والخمر.<BR/><BR/>هل حضرتك بتعترفى بسلطة خارجة (أكبر وأعظم) عن سلطة المنطق الإنسانى ؟<BR/><BR/>أنا بس حسه إن السؤال فيه مشكلة، أظنك تريد أن تقول هل أعترف بوجود سلطة أكبر من الأوامر الآلهية؟ أو النص القرآني؟<BR/><BR/>لو السؤال أنا فهمي له صح، فالإجابة هي إنه بالطبع لا سلطة تعلو فوق النص القرأني، لكن النص نزل في سياق معين، و لا يمكنك تجاهل هذا وأنت تنظر إلى النص. <BR/><BR/>وبعيدا عن البوست، هناك ما يسمى بقراءة الدين، يعني النص الثابت، لكن قراءة النص (تفسيره) هو الذي يتباين<BR/><BR/>ولكما كل التحية ...Shaimaa Zaherhttps://www.blogger.com/profile/16344434658975311491noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-59073090821956354732007-07-10T11:33:00.000+03:002007-07-10T11:33:00.000+03:00طيب أنا حاسس إن أهم شئ من تعليقى الأول أتم غرضه كم...طيب أنا حاسس إن أهم شئ من تعليقى الأول أتم غرضه كما ذكرته فى نهاية التعليق الأول <BR/><BR/>نيجى بقى لرد حضرتك، وهو رد بيطرح فكرة جميلة للمناقشة حأفصلها بعدين<BR/><BR/>بس عايز أشير النظر إن الحديث فى الموضوع ده هو من قبيل الترف الفكرى أى إنه لا يهم أحد غير من أرادوا الوصول لرأى شبه قاطع مانع ولو إن ده شبه مستحيل<BR/><BR/>كلامى عن المصلحة الأخلاقية يخض عامة المسلمين وليس خاصتهم لتفريق بين الحد والمحرم -أى إنى بألغى رأى العامة من هذا الموضوع واللى هو على فكرة حيبقى رأيه فى الأغلب أكثر تطرفاً من بعض الملعقين هنا <BR/><BR/>أولا أنا متفق مع الأستاذ ضياء فيما قاله بالنسبة لرده فى موضوع لحم الخنزير فلا داعى للتكرار الكلام<BR/>السؤال بقى : <BR/>هل حضرتك متأكدة إن الداعى والسبب الحقيقى من تحريم الله لآكل لحم الخنزير هى الأمراض اللى بيجلبها الخنزير للإنسان؟<BR/><BR/>حأقول لحضرتك حاجة: الفكرة اللى قام أساسها رأيك فكرة منطقية<BR/>(وهكذا فأنت لن توقف تحريم لحم الحنزير على إطلاقه ولكن في سياق محدد وظروف محددة)<BR/>بس أنا وأستاذ ضياء عندنا إعتراض على هذا المنطق<BR/><BR/>عندى سؤال له علاقة وثيقة بالموضوع: هل حضرتك بتعترفى بسلطة خارجة (أكبر وأعظم) عن سلطة المنطق الإنسانى ؟<BR/>بإجابة حضرتك على ده السؤال<BR/>كل هذا النقاش حيكون محلول ومنتهى<BR/><BR/>أنا عن نفسى معترف بهذة السلطة -وده جزء من إيمانى- وده بيجعلنى أطيع الأوامر الربانية الواضحة المطلقة طاعة عمياء سواء فهمتها أم لم أفهمها<BR/><BR/>على فكرة أرجو إن حضرتك ماتكونيش أخدتى موقف شخصى من الحديث والموضوع ككل، أنا باحييكى حقيقة على أفكار وآراءك حتى لو كنت مختلف معها فى بعض الأحيان، ولا ننسى إن الموضوع كله من قبيل الترف الفكرى، أى إن مفيش فتوى حتطلع بعد بكره فى الموضوع دهالسهروردىhttps://www.blogger.com/profile/17765793105146853477noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-13154116702985208162007-07-10T09:32:00.000+03:002007-07-10T09:32:00.000+03:00مش عارف... في جملتين بصيغة المؤنث لما اتكلمتي عنال...مش عارف... في جملتين بصيغة المؤنث لما اتكلمتي عن<BR/>الآية..لكم دينكم ولي دين<BR/>بس ممكن تكون غلطة مطبعية ولا حاجة<BR/>المهم<BR/><BR/>حضرتك<BR/>سيادتك...فهماني غلط<BR/>مشكلة عدم توظيف الراجل في المكان الصح مختلفة عن المرأة<BR/>ليه بقي ؟<BR/>لأن الراجل مجبر يشتغل..<BR/>ربنا ما أداش الراجل خاصية الحنان وإمكانية إنه يقوم بدور الأم<BR/>ولا حتي المرأة الغريبة ممكن تقوم بالدور ده<BR/>نفس القصة<BR/>مفيش راجل غريب هيصرف علي بيت ويتحمل مسئوليته زي الأب<BR/>لأنه ممكن يضحي ويشتغل زبال..مهنة مستحقرة ومحدش بيحترم صاحبها..عشان يصرف علي البيت..وفي نفس الوقت كرامته بتستحمل المهانة اللي في الشغل ده ومفيش خوف إن حد يتحرش بيه مثلاً<BR/>ودوره كأب ممكن يتعوض جوه البيت أو ممكن يقوم بيه بشكل سطحي<BR/><BR/>لكن الأم...هتروح تمرمط نفسها في أي شغل وخلاص..نفسيتها مش بتتحمل ..وبيحصل ليها تحرش..ودورها في البيت ميتعوضش..فشغلها هنا بيبقي تضحية مضاعفة..متتحملهاش الأسرة <BR/>وأنا كمثال مقبلش إن والدتي تنزل تشتغل...مينفعش هيا تتبهدل وأنا قاعد علي القهوة ولا بتنطط علي الشغل<BR/><BR/><BR/>نيجي للنقاب...هتوه عشان ألاقي ردك علي تسنيم فخليه بعدين<BR/><BR/>نيجي للخنزير..<BR/>فيه إيه يا أخت شيماء..الموضوع منطقي وبسيط<BR/>ربنا لما أمر سيدنا أدم بإنه مش ياكل من الشجرة كان ده ليه ؟ مش اختبار ؟ مش عشان يحط الانسان في تحدي أدام نفسه وأدام شيطانه ؟<BR/>يعني حكمة التحريم مش شرط إن في مرض ناجم عن أكل الخنزير لأن ممكن المرض يتعالج...الحكمة إن ربك أمرك بشئ<BR/>ليه تفضلي تدوري علي مبررات لمخالفته ؟<BR/>من قلة الأكل ؟<BR/><BR/>هفضل اسأل السؤال ده...ليه قواعد البشر اللي مش مجردة من الأغراض الدنيوية صوتكم هيروح عشان يبقي في التزام بيها<BR/>لكن قواعد الخالق اللي أصلاً مهما كانت عقليتك او عقليتي..مش هنوصل للحكمة منها <BR/>فبلاش نضيع وقتنا في ...لو الخنزير اتأكدنا من خلوه من المرض..ناكله بالهنا ولا لأ ؟<BR/>لو البيرة اتأكدنا إنها مش مسكرة يبقي نشربها ولا لأ ؟<BR/><BR/>لو تأكدنا إن اللي بيلعب قمار ( ميسر ) مش هيخرب بيته وهياخد مصروفه من مراته يروح يلعب بيه وميلعبش بأكتر من كده يبقي القمار هيبقي حلال ؟<BR/>دي حاجات لربنا حكمة في تحريمها<BR/>فبلاش الانسياق ورا تخلف العقول الغربية<BR/>بيفضلوا ينخربوا في أي حاجة كده لحد ميعدموها قيمتها أو معناها<BR/>وبيتعاملوا مع الكوكب كانهم آلهة ..أنا بتكلم عن القيادة السياسية أو النخبة مش عن المواطن العادي ...ويكفيني إنهم بيتعاملوا مع العرب كأنهم أطفال في الحضانة محتاجين أوصيا عليهم<BR/>في حين إن غرضهم هو البترول والتجارة وتشجيع استهلاك الموبايلات والعربيات وما إلي ذلك<BR/>والسلاح كمان<BR/>أرجو إن فكرتي تكون وصلت<BR/><BR/>وواضح إنه كتن بيهاجم دينك<BR/>ومن الخضة رديتي عليه بعض الردود قبل ما حتي تاخدي بالك إنه بيهاجم<BR/>وعموماً أهو موقف وعدي والكلام اللي اتقال ده كله تبادل أراء..يعني الاقتناع ده من عند ربنا...وكويس إنك رجعتي تردي<BR/>تحياتي<BR/>سلام عليكمDiyaa'https://www.blogger.com/profile/02670634801428507142noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-66170258998721710492007-07-10T00:09:00.000+03:002007-07-10T00:09:00.000+03:00شيماء الجيزي: أشكرك لكلامك المشجع الذي أسعدني كثير...شيماء الجيزي: أشكرك لكلامك المشجع الذي أسعدني كثيرا<BR/>وتمنياتي لكي بمزيد من التوفيق و كل المحبة :))<BR/>--------------<BR/>وايت سيجال: الله يكرمك يا ياسمين يا رب :) و الدعوة حلوة أوي <BR/>تحية ومحبة وكده !<BR/>:))<BR/>-------------<BR/>د.ضياء النجار: تحية كبيرة لك ما كتبت ، خاصة الجملة دي:<BR/><BR/>استمري على الدرب، لأن لا يمكن أن يستمر الحال بمصر على ما هو عليه الآن، وفي ذلك فليتنافس المنتافسون.<BR/><BR/>وحادعيلك دعوة وايت سيجال: اللهم زيدك من علم يزيد من إيمانك <BR/><BR/>-----------<BR/><BR/>ضياء: باتفق معاك..بعض السيدات في مكان غير مناسب وأضيف أيضا إن بعض الرجال في مكان غير مناسب وده يأخدنا للمشكلة الرئيسية إن الموضوع مش مشكلة ولد وبنت لكن مشكلة نظام تعليم يحتاج لتطوير ونتج عنه مآسي تشمل النساء والرجال .<BR/>واتفق معك إنه من الخير للإنسان إنه يقعد في بيته عن أن يلتحق بوظيفة يعرف إنه لن يؤديها على أكمل وجه، ولن يؤديها بضمير والكلام ده مرة تانية لازم ينطبق على الرجال والنساء مهما كانت هناك من مسؤليات وإلا لما كان له أن يقبل تلك الوظيفة من الأساس.<BR/><BR/>نقطة لحم الخنزير: أنا لا أقول إن كلامك غلط، لكن كل ما قلته إن بحث هذا الموضوع ودراسته ممكن يؤدي يك إلى تغيير تفكيرك وتطويره. وأظن إن ما فعلته ليس إلا طرح الموضوع لكنه لم يبّحث بعد لذا لا يمكنك أن ترفض ما أقول أو تقبله دون بحث. <BR/><BR/><BR/>" ...لأنك لو سألتيه علي بنوة عيسي لربنا مش هيعرف يرد عليكي أصلاً" <BR/>"لكم دينكم ولي دين "<BR/><BR/>أظن رسالتي وصلتك من وضع الجملتين تحت بعض...والحقيقة أنا عايزة أقولك إني حسه بالمرارة لمثل هذا النمط من التفكير...ما هو لما يجيوا يقولوا إن عندنا في مصر تعصب ضد المسيحية ، يبقى معاهم حق لأن إحنا أحيانا بنقول كلام من باب الإنفعال لا يعكس أرض الواقع..يا ضياء أنا ممكن أنتقد مجتمع وده فعلا إللي عملته لما قلت له إن المرأة في الغرب لازالت تأخذ راتب أقل من الرجل، لكني لا يمكن أن أهاجم دين الآخر، للدفاع عن ديني، لأني بذلك أهين الدين المسيحي والإسلامي أيضا، لأن إهانة الأديان ليست من مبادئ الإسلام، ولو كنت مكاني لا أظنك كنت ستفعل هذا. ثم إنه ربما كان يهودي...أنا لا أعلم.<BR/><BR/> <BR/> "يبقي النقاب مكانش الرد بيه إنهم يا حرام غلابة مش لاقيين جواز وبيحاولوا يضمنوا الأخرة"<BR/><BR/>مين قال إنهم يا حرام مش لاقيين زواج؟ أليست والدتك منقبة ولها كل الاحترام بالطبع؟<BR/><BR/>وإذا سمحت أعد قراءة ردي على تسنيم على هذه النقطة فوق..<BR/><BR/>ويظل السؤال قائما: لماذا أصبح المجتمع المصري مستعد أو يقوم بالفعل بتنبي قراءة للدين مغالية لم تكن موجودة في الماضي؟ أليس لإداراكهم إن الأمل في الآخرة خير من الدنيا ، التي لم تعد تحوي سوى الظلم والقهر و عدم تكافؤ الفرص والإرهاب الأمني و...و....<BR/><BR/>ما الغريب في كلامي إذن؟!<BR/><BR/>"لو اتنين اخوات والديهم اتوفوا ..هترضي البنت تاخد ضعف نصيب أخوها مقابل تحملها مسئوليته ؟"<BR/>لا..لا أرضى ولا أدعو لتغيير المواريث، ولكن عدم رضائي لا يعني أن أقول إنه كل حاجة كويسة، لأن الأمر ليس كذلك، الناس بقى عليها تفكر، يعملوا صندوق في الأوقاف لمساعدة الأسر، يفكروا في حاجات تانية بس يفكروا فيما يصلح الوضع.<BR/><BR/>ومعلش سؤال يا ضياء..هو تفتكر الدنيا تتصلح إزاي يعني لما يكون عندك موظف في الحكومة بياخد 400 جنية وبيشتغل بعد الظهر وبيقبض كمان 400 جنية و مراته تشتغل وتقبض 400 جنية، والفلوس كلها بتتصرف؟ <BR/><BR/>وسأترك لد.ضياء النجار الرد على باقي النقاط المتعلقة بالمرأة ، لان حديثك كان بالأساس معه.<BR/><BR/>------------------<BR/>محمود عزت: شكرا جزيلا لك وألف مبروك على شغل كايرو<BR/><BR/>-----------------<BR/><BR/>السهروردي: وهل هناك مصلحة أخلاقية في إباحة البيرة إذا ما كانت خالية من الكحول؟ لكن تيسير السبل للفرد هي في نفسها مصلحة أخلاقية. وأنا لا لم أكن أدعو لرفع التحريم عن لحم الخنزيز على إطلاقه، لكن في الغرب، إذا ما توفرت مزارع بمواصفات محددة، وفقا لدراسات علمية وتجارب، تضمن خلو لحم الحنزير من الأمراض، فيسقط الداعي من تحريمه. <BR/><BR/>وهكذا فأنت لن توقف تحريم لحم الحنزير على إطلاقه ولكن في سياق محدد وظروف محددة.<BR/><BR/>---------------<BR/>د.ضياء النجار مرة تانية: نحن ..إحم إحم...:) في إنتظار المدونة <BR/><BR/>:))Shaimaa Zaherhttps://www.blogger.com/profile/16344434658975311491noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-977835885650963942007-07-05T13:17:00.000+03:002007-07-05T13:17:00.000+03:00السهروديأتفق معاكوالعلم نور فعلاً :))أهو أنا فاتني...السهرودي<BR/>أتفق معاك<BR/>والعلم نور فعلاً :))<BR/><BR/>أهو أنا فاتني دي وكانت هتوفر كلام كتير<BR/>وفي الأخر..ليه البشر بيتهربوا من المحرمات اللي أوجب تحريمها خالقهم..لحكمة يعلمها عز وجل<BR/>لكن الالتزامات البشرية العادية..مش بيحاولوا يتهربوا منها وبيلاقوا مبررات للتحريم<BR/>زي مثلاً ..عدم إجابة المرأة بسنها الحقيقي لما تتسأل عنه وإيجاد مبررات تافهة لكده<BR/>والأمثلة كتير<BR/><BR/>تحياتي ليك<BR/>سلام عليكمDiyaa'https://www.blogger.com/profile/02670634801428507142noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-64658257421380036542007-07-05T13:09:00.000+03:002007-07-05T13:09:00.000+03:00دكتور ضياء..أولاً ..ليه متقولش إن التربية ودورها ف...دكتور ضياء..<BR/>أولاً ..ليه متقولش إن التربية ودورها في حياة زوجها هي واجبات مش غايات ؟<BR/>تاني حاجة لو رحت للغرب الغني ..هتلاقي إن الأنثي برضه بتشتغل في أماكن حقيرة أوي ودخلها قليل لمجرد إنها مش جميلة ومعندهاش حد يوصلها للشغل الصح<BR/>ونفس القصة مع الرجل هناك..يعني تلاقي طلبة إمكانياتهم العقلية جميلة أوي وبيشتغلوا في مطاعم الأكل السريع لمجرد إنهم فقرا ومش قادرين يدفعوا المصاريف وده بيضيع جهدهم<BR/><BR/>عكس لو لخصنا شغل المرأة في الأسباب ال3 اللي حضرتك لخصتها بصفتك أفضل مني علماً في التلخيص :))<BR/>هنلاقي إنها مش بتاخد إلا المكان اللي بيستفاد فيه المجتمع منها أكتر وتستفاد هيا منه..<BR/>شراكة المرأة للرجل مش معناه إنها مسئولة عن مصاريف البيت<BR/>وأصلا مصاريفها في الميك أب والحاجات الاستهلاكية وهدايا أعياد الميلاد والكلام الكتير ده اللي بتضيع فيه المرأة العاملة ( من الطبقة المتوسطة وانت طالع ) مرتبها لا جدوي اقتصادية منه للأسرة ..فبالتالي مصاريفها البيت مش دايماً محتاجها وبالقليل من الفطنة نقدر نستغني عنها<BR/><BR/>لو شفت نساء هذا الزمن<BR/>هتلاقي نسبة المرأة الدكر زي ما بنقول بالعامية زادت أوي<BR/>بشكل رهيب..لدرجة إني شخصياً عندي اتنين أخوات بنات واحدة فيهم متقمصة دور الذكر بشكل شبه كامل والتانية بتفلت منها أحياناً الحتة دي<BR/>وأنا فشلت في إني أتدخل في تعديل الجزئية دي..بسب الخروج العشوائي والاحتكاك بالمجتمع من غير ما يتزرع جوه البنت أساس كويس والبنت هيا الزوجة اللي بتربي وتأثر أقوي من الزوج ..<BR/>فلما بتخرج للشغل بتختلط جواها حاجات نفسية كتير مش بتعرف تفرز منها إيه اللي يتحكم فيها وإيه لأ<BR/>لأنها بتكون مضغوطة بالشغل<BR/><BR/>فيها إيه لما تكون حرة ..وتشتغل بمزاجها<BR/>وبحب لكل تفاصيل الشغل<BR/>وعن اقتناع تام من المجتمع بجدواها<BR/><BR/>وتأكد حضرتك إن سوق العمل اللي نقدر نقول عليه كافي للإنفاق علي الأسرة ...مش كافي لعمل كل الرجال<BR/>بس لولا رحمة ربنا وعدم تساويهم في الكفاءة..كان الاختيار هيستحيل<BR/>لكن فرق القدرات وفرق الاختيارات اللي بيختارها كل انسان هيا اللي بتوزع الأفراد علي الوظايف <BR/><BR/>وأتمني إن يتعمل احصائية زي التعداد السكاني ..بعدد المرأة العاملة المعيلة<BR/>وعدد المرأة العاملة في الطبقة اللي مسيطرة علي نص الدخل القومي للبلد<BR/>ومعهم الطبقة الوسطي الغنية..<BR/>وهتلاقي إن أغلبهم بيشتغلوا<BR/>طيب إزاي أغلبهم بيشتغلوا __ وأغلبه من نوعية الشغل اللي بيحتاجه الواحد لتكوين اسرة أكتر من أداء دور إيجابي في المجتمع __ وفي نفس الوقت كل الزوجات اللي مرتاحين مادياً مش مميزين عقلياً علي نفس الدرجة <BR/>ده أنا اللي قاعد فاضي وعاطل ومش عايز أشتغل كمان ولا هكون أسرة ولا الكلام العادي ده وسط الشباب...<BR/><BR/>بقول إني ممكن بعد ما أتعلم صح أقوم باللي بيقوموا بيه وأكتر وبشكل أكثر كفاءة من نسبة كبيرة منهم ..ومش بتكلم كنوع من الحقد. بس كجدوي اقتصادية ..وزيي وأحسن مني مالا يقل عن مليون شاب أغلبهم عاطلين أو شغالين في وظايف متجيبش لولادهم كوب لبن نضيف كل يوم...واللي بيلاقي وظيفة بتكون حرام زي اللي بيقف علي البار كده ودي جاتلي من سنتين تلاتة وسبت الفندق بسببها ...فإيه رأيك المليون المتبهدلين ولا المليون المرفهين واللي يقدروا يقوموا بنشاط اجتماعي مفيد من غير ما يتحسبوا علي القوي العاملة والوظايف وسوق العمل ؟<BR/><BR/>حاجة كمان <BR/>الطلاق نسبته عالية أوي ولأسباب أهمها المشاكل المادية<BR/>لو الزوج مرتاح مادياً ومتربي صح..نادراً ما هتكون في مشاكل ..<BR/>بس الزوج يا دوب لحق وظيفة بالعافية<BR/>ووالدته مكانتش فاضية كانت بتشتغل<BR/>فبالتالي طلع بعيوبه وبوضعه المادي اللي كانوا من اسباب الطلاق<BR/><BR/><BR/>وعايز اكرر حاجة<BR/><BR/><BR/>حسن لوحات تشوفها من اللي بتمارس هوايتها مع نفسها من غير قيود مش اللي شغالة مدرسة رسم !!<BR/><BR/>ومع كده أغلب المدارس فيها مدرسات رسم...بعضهن محتاجين للمقابل الشحيح..لكن أغلبهن بيشتغلوا كنوع من الخطوات التقليدية اللي كل الناس بتمشي عليها من غير تفكير<BR/>أنا خدت شهادة<BR/>أنا عندي واسطة<BR/>أنا مش بحب قعدة البيت<BR/>نفسي أجيب حاجات <BR/>يبقي أشتغل<BR/>ولا في اهتمام بالتربية علي أكمل وجه<BR/>ولا بعبادة ربنا<BR/>ولا برضا الزوج..اللي بيكون مجبر دبلوماسياً بس عشان بيحبها مش عشان شغلها حاجة متتعوضش<BR/><BR/><BR/>الموضوع ده شائك أوي ومتعب أوي...<BR/>وحله صعب أوي<BR/>بس أديني بقول رأيي<BR/>وحاسسني برغي و مش مركز<BR/>بس أنا بعتبرني بكلم أخويا الكبير وبدردش..لحد ما أحس إني بقيت ممل ..وقتها بس هبطل<BR/><BR/>سلام عليكم<BR/>وفينك يا شيماء من الكتب اللي بتتكتب عندكDiyaa'https://www.blogger.com/profile/02670634801428507142noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-5928900834825725642007-07-05T11:40:00.000+03:002007-07-05T11:40:00.000+03:00هو البوست جميل بس يا حاج محمودسيبك التعليقات نفسه...هو البوست جميل بس يا حاج محمود<BR/>سيبك التعليقات نفسها مصدر لإثراء فكرى مهم<BR/><BR/>نفسى أدلى بدلوى فى الموضوع ولو إنى جاى متأخر حبتين وبعد ما المولد انفض والأستاذة شيماء شكلها أجهدت من الرد والتعليق وكمان الأستاذ فريكيكو.. إياك تلومه إنقطع عن الحديث<BR/>:)<BR/><BR/>الحديث هنا واخد إتجاهين رئيسين :لحم الخنزير والنقاب<BR/>بعيدا عن النقاب لأنى مش أنثى وبالتالى فمش فارقة معايا وإن كان ليا رأى فيه<BR/><BR/>نيجى للإتجاه التانى<BR/>قدم الشيخ نجم الدين الطوفى المصلحة الأخلاقية للجماعة على النص، إذا تعارض النص مع المصلحة الأخلاقية للجماعة<BR/>والسؤال للأستاذة شيماء هو هل هناك مصلحة أخلاقية تفيد أمة المسلمين فى إيقاف العمل بالنص القرآنى "حرمت عليكم الميتة و الدم و لحم الخنزير"؟<BR/>لا أظن<BR/>وعلى هذا مقارنة إيقاف العمل بالنص القرأنى فى مسألة لحم الخنزير كإيقاف العمل بالنص القرآنى فى مسألة السرقة، مقارنة ظالمة <BR/><BR/>التحريم والحدود<BR/><BR/>هناك فى القرآن حد او عقاب دنيوى للسارق و الزانى، لكنى لم أسمع -أرجو إن سمعى مايكونش تقيل ولا حاجة- لآكل لحم الخنزير<BR/>الله حرم أكل لحم الخنزير وجعل عقابه آخروياً وجعل حد (عقاب دنيوى) للسرقة والزنا لأن الأخيرتين تعارض مع المصلحة الأخلاقية لأمة المسلمين أما الأولى فلا أظن هذا<BR/>إذا ثبت بدراسات والبحوث الإجتماعية المطولة على مختلف الفترات والمجتمعات إن السرقة أو الزنا لا تضر بالمجتمع وإنها تساعد على تنميته (تحقيق المصلحة) فسوف أقر بصلاحية السرقة وإنتشار الزنا وهذا الذى لا أرجو ألا يحدث أبدا<BR/>وحتى ذلك الوقت فأنا أعمل بالنص القرأنى فى مسألتى السرقة والزنا<BR/><BR/>العقاب الآخروى هو عقاب من لا عقاب له فى الدنيا وفاعل خطيئة العقاب الآخروى يتحمل وزره وحده إذ لم يضر بالعامة (كالدعوة إليه جهراً)<BR/>ومثال على ذلك : تارك الصلاة وآكل لحم الخنزير<BR/>فلا تجوز المقارنة بأى حال من الأحوال بين حد السرقة وحرمة آكل لحم الخنزير<BR/><BR/>كل الكلام السابق كان بس بيفصل بين اللى خلطوا بين إيقاف العمل بالنص القرآنى فى حدى السرقة والزنا وحرمة أكل لحم الخنزير<BR/>معذرة للإطالة وإستهلاك المساحة<BR/>ولى عودة لو حد رد علياالسهروردىhttps://www.blogger.com/profile/17765793105146853477noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-59512021314096934132007-07-04T19:26:00.000+03:002007-07-04T19:26:00.000+03:00جميل البوست ده :))جميل البوست ده :))محمود عزتhttps://www.blogger.com/profile/05163653226959797549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31522929.post-61073521792573175202007-07-04T12:15:00.000+03:002007-07-04T12:15:00.000+03:00عزيزي الاستاذ ضياء، سعدت مرة أخرى بنبرتك الهادئة ف...عزيزي الاستاذ ضياء، <BR/><BR/>سعدت مرة أخرى بنبرتك الهادئة في الحوار ورغبتك الحقيفية فعلا فيه، واسمح لي في البداية أن ألخص بشكل تجريدي - وهذه آفة كل من يعمل بالعلوم الانسانية- ما اسهبت انت في ذكره من دوافع لعمل المرأةفي ثلاثة عوامل:<BR/>اولا: عامل مالي )لازم بالمناسبة نفرق بين مالي ومادي(<BR/>ثانيا: عامل شخصي (اثبات النجاح(<BR/>ثالثا: عامل نفسي (الفراغ)<BR/><BR/>وأراك في آخر ردك تدعو لأن تفسح المرأة المجال أمام عمل الرجل بأن تبحث هي لنفسها عن عمل آخر يشبع أحد احتياجاتها سالفة الذكر. <BR/>أولا: تحية كبيرة لك لأنك بحثت الأمور بشكل عقلاني وليس عقائدي، وخيرا أني لم اسمع منك أي مبررات دوجماتية في هذا الأمر على شاكلة "وقرن في بيوتكن"، ده في حد ذاته أرضية جيدة للنقاش.<BR/><BR/>ثانيا: ألا تتفق معي أنه إذا كان سوق العمل به متسع لجميع من يستطيع أن يعمل فمرحبا بعمل الرجل والمرأة؟<BR/>ثالثا: إذا كان ردك بالايجاب وأظنه كذلك ، فالمشكلة إذن أكبر من عمل المرأة وعمل الرجل، المشكلة اقتصادية وسياسية في المحل الأول.<BR/>رابعا: أخشى ما أخشاه أن تكون من أنصار جمهورية أفلاطون، ولو ضمنيا. أكيد تعرف أفلاطون، ولكنك ربما لا تعرف رأي أفلاطون في المرأة. كان أفلاطون من أنصار وجوب تعليم المرأة ولكن لسبب بسيط ، هو أن يكون لديها الأساس السليم لتربية الأطفال ولاسعاد زوجها في نفس الوقت. لا أظنك ترى المرأة مجرد وسيلة لغاية ما من الغايات !!!<BR/>خامسا: منطلقي في أي شيء يخص المرأة هو الآية الكريمة: "ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا إليها، وجعل بينكم مودة ورحمة" صدق الله العظيم. تأمل الآية وروعة الصياغة اللغوية فيها، وستعرف أن العلاقة بين الاثنين شراكة قائمة على مجهود الاثنين لمصلحة الاثنين معا بهدف توفر السكينة وباتحاد عنصري الرحمة والمودة التي هي أعظم من الحب، وبالمناسبة الآية لم تتحدث إطلاقا عن انجاب الأطفال، فليست المرآة في نظر الإسلام ماكينة انجاب، ولكن لندرة تحقق علاقة بمثل هذا الشكل الراقي لمشكلة عند الرجل أو المرأة أو لأي ظروف أخرى ، فقد وصف الله مثل هذه العلاقة بأنها "آية"، أي عجيبة من العجائب،يا سبحانك يارب، فعلا،"ولقد ضربنا للناس في هذا القرآن من كل مثل لعلهم يتذكرون" (الذمر 27<BR/><BR/>فهل نحن متذكرون ومتعقلون ؟؟؟؟<BR/><BR/>تحياتي واحتراماتي <BR/><BR/>ضياءDr. Diaa Elnaggarhttps://www.blogger.com/profile/06543276120247777482noreply@blogger.com